hero-afbeelding.jpg
De heks is boos.PNG

Blog: De heks is boos

‘‘Ik denk dat het in Oostenrijk was, in het Kaisergebergte (Tirol), waar de liefde voor heksen bij Kiki is ontstaan. Zomer 2015. We waren in Hexenwasser, een ‘belevingspark’ en Kiki was een jaar of twee. We liepen op een zomerse dag in de Alpen met onze blote voeten door waterpartijen en over stenen paden en we moesten stoppen bij ieder klimrek. Ze kon er bellen blazen die groter waren dan zijzelf." Lees meer>> 

Blog: Lezen uit rebellie

"Het is weer een lange dag. Daarmee bedoel ik niet: ‘Màn, wat een lange dag!’ Nee, het is een schooldag die tot half drie duurt en dus niet tot half één, zoals op woensdag het geval is. Dat noemen we hier een ‘lange dag’. Aan die lange dag begonnen we ook nog eens extra vroeg. En dan bedoel ik wel: ‘Màn, wat vroeg!" Lees meer>>

lezen.PNG
Knipsel.PNG

Blog: Maak lezen verplicht, interessant en leerzaam

‘‘Lezen moet, want het leesniveau van onze leerlingen daalt. Verplicht lezen zou alleen geen straf moeten zijn. Je kunt leerlingen motiveren met interessante teksten. Teksten met inhouden die ertoe doen, waar een leerling meer van wil weten." Lees meer>>

Blog: Dag 12. In de buik van de reus

"Ik wil me omdraaien, maar dat lukt niet. Ik kijk op mijn wekker: zes uur. Met moeite wurm ik me toch op mijn andere zij en ik kijk in een sproetig gezicht. Kiki is bij ons in bed gekropen. Tussen ons in, want daar is het veilig (aan de rand is dat namelijk niet het geval). Met haar vingers in haar mond en haar poes in de hand slaapt ze." Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 11. De dingen die voorbijgaan

‘‘Een nieuwe lente, een nieuwe week. Het is nog lang geen mei, maar de zon heeft in de afgelopen week onafgebroken geschenen, dus het voelt toch als een nieuw geluid. Zeker nu de zomertijd is ingegaan. Dat de kinderen hun natuur lekker blijven volgen, valt niet te negeren. Gisteravond konden ze niet slapen en vanochtend konden ze niet wakker worden. Week 3 van de thuisscholing is begonnen." Lees meer>>

Blog: Dag 10. Voorlezen

"Is het toevallig de dertiende, vraag ik mij af. Het is wel een vrijdag en het is duidelijk géén geluksdag op de thuisschool. Ik kijk op de kalender. Nee, het is de zevenentwintigste. Er bestaat dus nog een redelijke kans dat deze dag kan omslaan in een goede." Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 9. Verslag schrijven

"Het is vrijdag en dat betekent: het einde van de week. Met dito motivatie, merk ik reeds bij aanvang van de thuisschooldag om half negen. Ondanks een korte nacht probeer ik de moed er zelf ook in te houden. Ik vraag Dexter en Kiki een verslag te schrijven van de afgelopen week. Het was natuurlijk raar, zo thuis naar school, met een juf die normaal alleen je moeder is." Lees meer>>

Blog: Dag 8. De rollen omgedraaid - over motivatie

"Het is weer een lange dag. Daarmee bedoel ik niet: ‘Màn, wat een lange dag!’ Nee, het is een schooldag die tot half drie duurt en dus niet tot half één, zoals op woensdag het geval is. Dat noemen we hier een ‘lange dag’. Aan die lange dag begonnen we ook nog eens extra vroeg. En dan bedoel ik wel: ‘Màn, wat vroeg!" Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 7. De boekenkast

"Hij kwam binnen en bleef als aan de grond genageld staan, de tas nog in de hand. Mijn man, een paar maanden geleden. Ik had de kookboeken uitgezocht en opnieuw gerangschikt. ‘De kookboeken. Ze staan … op kleur!" Lees meer>>

Blog: Dag 6. Samenvatten

"Mogen we vandaag begrijpend lezen overslaan?’ ‘Neeej… maar je mag kiezen: moeilijke woorden of samenvatten.’ ‘Wat is samenvatten?’ ‘Dat je het belangrijkste uit de tekst haalt en dat héél kort opschrijft.’ Ah kort, flitst het duidelijk door zijn hoofd. ‘Samenvatten dan maar.’ ‘Mooi. Beter nog: we gaan puzzelen.’ Ik pak de tekst en een paar kleurtjes. Dexter kijkt me vragend aan." Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 5. Sport en luchtvaart

"Het weekend was een beloning na een week hard werken. Het was koud op de fiets, maar ook zonnig. De juffen van school hebben inmiddels meer grip weten te krijgen op de begeleiding van het thuisonderwijs. Ik verbaas me over de geringe verplichte invulling van het thuisonderwijs. Het positieve daaraan is dat er dus voldoende ruimte is voor Tekstenlab. Ha, mooi. De keuze valt op de thema’s Sport (Dexter) en Luchtvaart (Kiki)." Lees meer>>

Blog: Dag 4. Weerwolven en krokodillen

"‘Zo gasten, we hebben deze week 3 teksten gelezen. Nu gaan we ze nog een keer lezen en dan kijken we wat we er nog van weten.’ ‘Kreun.’
Ik negeer de kreun. ‘Dex, die over de weerwolf vond je toch zo leuk? Daarvan had je de moeilijke woorden al gedaan, dus dat varkentje is zo gewassen." Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 3. Niet te makkelijk

"Wat mag ik vandaag uitzoeken?’ Dexter scrolt door de lijst met thema’s in Tekstenlab. Hij verzucht: ‘Mag ik vandaag een makkelijke tekst, zoiets als Kiki gisteren had?’ Voordat ik daar een antwoord op kan geven, veert hij op: ‘Oh, hee, de ruimte. Mag ik die?’ De tekst gaat over hoe een astronaut zijn verjaardag viert, als hij buiten de aarde bivakkeert." Lees meer>>

Blog: Dag 2. Tekstenlab voor iedereen

"Via Skype vergaderen we in de ochtend met enkele collega’s en iedereen is het erover eens: we moeten alle thuisschoolouders de gelegenheid geven mee te profiteren van ons handige lesmateriaal. Daarom hebben we iets bedacht: een inlog op ons Tekstenlab waar we gratis teksten met oefenmateriaal ter beschikking stellen. Ideaal." Lees meer>>

Tekstenlab dag 1.PNG
Tekstenlab dag 1.PNG

Blog: Dag 1. Thuisonderwijs het begin

‘‘Monsters, vet.’ Gisterochtend 9:00 uur. In plaats van op de redactie zit ik thuis aan mijn bureau. Mijn rustige werkkamer is plotseling het kloppende hart van de thuisschool om te voorkomen dat het coronavirus gaat woekeren. Tegenover mij zit mijn zoon Dexter en naast mij mijn dochter Kiki. Mijn bureau is de komende week hun ‘schoolbank’, dus ik vraag mij bezorgd af hoeveel ik zelf aan het werken toekom." Lees meer>>