NIEUW!
Oh, kom er eens kijken...
‘‘Sinterklaas is weer in het land! Voor veel Nederlanders betekent dit een tijd vol verlanglijstjes, cadeaus inpakken, pepernoten eten, surprises knutselen, en... o jee, een gedicht schrijven, moet dat ook nog? Waarom doen we dat eigenlijk? En sinds wanneer?" Lees meer over de geschiedenis het sinterklaasgedicht>>
November 2024
Ons brein houdt van handgeschreven werk
"Op zolder liggen ze in een doos van vroeger: mijn werkstukjes. Volledig handgeschreven producten van urenlang zwoegen. Voorzien van gekopieerde of gekleurde plaatjes uit een tijdschrift of televisiegids en mooi afgewerkt met een geweven woldraadje door de multomap-gaatjes, om de boel bij elkaar te houden. Ik ben volgens mijn kinderen dan wel een boomer, toch zal in hun doos op zolder later niet zo’n werkstukje te vinden zijn. Jammer, want het is een gemiste kans voor hun geheugen, zo blijkt uit onderzoek. Dus het is niet anders: dit wordt een pleidooi voor meer handgeschreven werkstukjes… OMG, wat zeg ik!" Lees meer>>
November 2024
Zet je hersenen aan het werk met creatief schrijven
‘‘In 2023 meldde Stichting Lezen dat 9% van de Nederlanders van zes jaar en ouder zich bezighoudt met creatief schrijven. Hoewel deze hobby aan populariteit wint ten opzichte van enkele jaren eerder, blijft het minder populair dan beeldende kunstvormen zoals tekenen of muziek maken. In dit artikel wordt uitgelicht hoe creatief schrijven niet alleen een mooie hobby is, maar ook kan bijdragen aan het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheid, en waarom het een waardevolle aanvulling is in het onderwijs." Lees meer>>
Oktober 2024
De makers aan het woord: lesmateriaal voor burgerschap
"Hoe educatieve uitgeverijen de brug slaan tussen concept en praktijk. Burgerschap is een van de basisvaardigheden in het onderwijs, naast taal, rekenen en digitale geletterdheid. Het doel is leerlingen bewust te maken van hun rol in de maatschappij en hen te helpen ontwikkelen tot verantwoordelijke en betrokken burgers." Lees meer>>
September 2024
Dieper tekstbegrip met satellietteksten
‘‘Satellietteksten? Ja. Dat zijn teksten die een andere tekst inhoudelijk ondersteunen. Met satellietteksten is het mogelijk om de informatie uit een tekst te koppelen aan informatie uit een andere bron.Hiermee bereik je een dieper tekstbegrip bij leerlingen. Bovendien leer je leerlingen om bronnen zorgvuldig te beoordelen." Lees meer>>
Mei 2024
Functioneel lezen: natuurlijk wel!
"Lezen: we doen het allemaal dag in, dag uit, zelfs degenen onder ons die niet zo graag met hun neus in de boeken duiken. We worden in het dagelijks leven voortdurend geconfronteerd met tekst, van kleine tekstjes zoals appjes, koppen van nieuwsberichten en reclameslogans, tot belangrijke zaken als contracten, bijsluiters en belastingbrieven." Lees meer>>
Mei 2024
Wat is het nut van een opstapniveau naar A1?
‘‘Sinds 1986 is Engels een verplicht vak op de basisschool. Het doel was een doorlopende leerlijn van Engels van het primair naar het voortgezet onderwijs te creëren. Echter, basisscholen mogen zelf bepalen vanaf welk jaar zij Engels aanbieden, variërend van groep 1 tot groep 7, en alles daartussenin." Lees meer>>
April 2024
Leesvaardig dankzij het leeswiel (PO)
"Als de nood het hoogst is... De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt. Het PIRLS-onderzoek onder 10-jarigen uit 2023 laat dit zien voor de basisschoolleerlingen. De leesvaardigheid van deze leerlingen is volgens dit rapport gedaald en is voor het eerst niet hoger dan het gemiddelde van 21 westerse landen om ons heen. Wat te doen?" Lees meer>>
April 2024
Leesvaardig dankzij het leeswiel
‘‘De noodklok werd onlangs wederom geluid. De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt steeds verder. Het PISA-onderzoek onder 15-jarigen laat schokkende resultaten zien. Een derde van onze 15-jarigen dreigt laaggeletterd te raken, als we niet ingrijpen. Wat te doen?" Lees meer>>
April 2024
Blogs
Blog: Lezende kinderen dankzij games, ja echt!
"Mijn hart maakte een sprongetje toen ik deze week in de krant de volgende kop las: Verhalen in games zet jongeren aan tot meer lezen (NRC, 23 september 2021). Onderzoekers hebben aan tweehonderd jongeren tussen 15 en 18 jaar in het kader van leesbevordering twee literaire verhalen laten lezen. En wat blijkt? Veertig procent van de jongeren wil meer gaan lezen. Ook boeken! Nou ja!" Lees meer>>
Blog: De heks is boos
‘‘Ik denk dat het in Oostenrijk was, in het Kaisergebergte (Tirol), waar de liefde voor heksen bij Kiki is ontstaan. Zomer 2015. We waren in Hexenwasser, een ‘belevingspark’ en Kiki was een jaar of twee. We liepen op een zomerse dag in de Alpen met onze blote voeten door waterpartijen en over stenen paden en we moesten stoppen bij ieder klimrek. Ze kon er bellen blazen die groter waren dan zijzelf." Lees meer>>
Blog: Lezen uit rebellie
"Het is weer een lange dag. Daarmee bedoel ik niet: ‘Màn, wat een lange dag!’ Nee, het is een schooldag die tot half drie duurt en dus niet tot half één, zoals op woensdag het geval is. Dat noemen we hier een ‘lange dag’. Aan die lange dag begonnen we ook nog eens extra vroeg. En dan bedoel ik wel: ‘Màn, wat vroeg!" Lees meer>>
Blog: Maak lezen verplicht, interessant en leerzaam
‘‘Lezen moet, want het leesniveau van onze leerlingen daalt. Verplicht lezen zou alleen geen straf moeten zijn. Je kunt leerlingen motiveren met interessante teksten. Teksten met inhouden die ertoe doen, waar een leerling meer van wil weten." Lees meer>>
Blog: Dag 12. In de buik van de reus
"Ik wil me omdraaien, maar dat lukt niet. Ik kijk op mijn wekker: zes uur. Met moeite wurm ik me toch op mijn andere zij en ik kijk in een sproetig gezicht. Kiki is bij ons in bed gekropen. Tussen ons in, want daar is het veilig (aan de rand is dat namelijk niet het geval). Met haar vingers in haar mond en haar poes in de hand slaapt ze." Lees meer>>
Blog: Dag 11. De dingen die voorbijgaan
‘‘Een nieuwe lente, een nieuwe week. Het is nog lang geen mei, maar de zon heeft in de afgelopen week onafgebroken geschenen, dus het voelt toch als een nieuw geluid. Zeker nu de zomertijd is ingegaan. Dat de kinderen hun natuur lekker blijven volgen, valt niet te negeren. Gisteravond konden ze niet slapen en vanochtend konden ze niet wakker worden. Week 3 van de thuisscholing is begonnen." Lees meer>>
Blog: Dag 10. Voorlezen
"Is het toevallig de dertiende, vraag ik mij af. Het is wel een vrijdag en het is duidelijk géén geluksdag op de thuisschool. Ik kijk op de kalender. Nee, het is de zevenentwintigste. Er bestaat dus nog een redelijke kans dat deze dag kan omslaan in een goede." Lees meer>>
Blog: Dag 9. Verslag schrijven
"Het is vrijdag en dat betekent: het einde van de week. Met dito motivatie, merk ik reeds bij aanvang van de thuisschooldag om half negen. Ondanks een korte nacht probeer ik de moed er zelf ook in te houden. Ik vraag Dexter en Kiki een verslag te schrijven van de afgelopen week. Het was natuurlijk raar, zo thuis naar school, met een juf die normaal alleen je moeder is." Lees meer>>
Blog: Dag 8. De rollen omgedraaid - over motivatie
"Het is weer een lange dag. Daarmee bedoel ik niet: ‘Màn, wat een lange dag!’ Nee, het is een schooldag die tot half drie duurt en dus niet tot half één, zoals op woensdag het geval is. Dat noemen we hier een ‘lange dag’. Aan die lange dag begonnen we ook nog eens extra vroeg. En dan bedoel ik wel: ‘Màn, wat vroeg!" Lees meer>>
Blog: Dag 7. De boekenkast
"Hij kwam binnen en bleef als aan de grond genageld staan, de tas nog in de hand. Mijn man, een paar maanden geleden. Ik had de kookboeken uitgezocht en opnieuw gerangschikt. ‘De kookboeken. Ze staan … op kleur!" Lees meer>>
Blog: Dag 6. Samenvatten
"Mogen we vandaag begrijpend lezen overslaan?’ ‘Neeej… maar je mag kiezen: moeilijke woorden of samenvatten.’ ‘Wat is samenvatten?’ ‘Dat je het belangrijkste uit de tekst haalt en dat héél kort opschrijft.’ Ah kort, flitst het duidelijk door zijn hoofd. ‘Samenvatten dan maar.’ ‘Mooi. Beter nog: we gaan puzzelen.’ Ik pak de tekst en een paar kleurtjes. Dexter kijkt me vragend aan." Lees meer>>
Blog: Dag 5. Sport en luchtvaart
"Het weekend was een beloning na een week hard werken. Het was koud op de fiets, maar ook zonnig. De juffen van school hebben inmiddels meer grip weten te krijgen op de begeleiding van het thuisonderwijs. Ik verbaas me over de geringe verplichte invulling van het thuisonderwijs. Het positieve daaraan is dat er dus voldoende ruimte is voor Tekstenlab. Ha, mooi. De keuze valt op de thema’s Sport (Dexter) en Luchtvaart (Kiki)." Lees meer>>
Blog: Dag 4. Weerwolven en krokodillen
"‘Zo gasten, we hebben deze week 3 teksten gelezen. Nu gaan we ze nog een keer lezen en dan kijken we wat we er nog van weten.’ ‘Kreun.’
Ik negeer de kreun. ‘Dex, die over de weerwolf vond je toch zo leuk? Daarvan had je de moeilijke woorden al gedaan, dus dat varkentje is zo gewassen." Lees meer>>
Blog: Dag 3. Niet te makkelijk
"Wat mag ik vandaag uitzoeken?’ Dexter scrolt door de lijst met thema’s in Tekstenlab. Hij verzucht: ‘Mag ik vandaag een makkelijke tekst, zoiets als Kiki gisteren had?’ Voordat ik daar een antwoord op kan geven, veert hij op: ‘Oh, hee, de ruimte. Mag ik die?’ De tekst gaat over hoe een astronaut zijn verjaardag viert, als hij buiten de aarde bivakkeert." Lees meer>>
Blog: Dag 2. Tekstenlab voor iedereen
"Via Skype vergaderen we in de ochtend met enkele collega’s en iedereen is het erover eens: we moeten alle thuisschoolouders de gelegenheid geven mee te profiteren van ons handige lesmateriaal. Daarom hebben we iets bedacht: een inlog op ons Tekstenlab waar we gratis teksten met oefenmateriaal ter beschikking stellen. Ideaal." Lees meer>>
Blog: Dag 1. Thuisonderwijs het begin
‘‘Monsters, vet.’ Gisterochtend 9:00 uur. In plaats van op de redactie zit ik thuis aan mijn bureau. Mijn rustige werkkamer is plotseling het kloppende hart van de thuisschool om te voorkomen dat het coronavirus gaat woekeren. Tegenover mij zit mijn zoon Dexter en naast mij mijn dochter Kiki. Mijn bureau is de komende week hun ‘schoolbank’, dus ik vraag mij bezorgd af hoeveel ik zelf aan het werken toekom." Lees meer>>